Scuf Reflex Pro recension | teknisk radar

Scuf Reflex Pro är en PS5-kontroller som riktar sig till spelare som vill ha extrafunktionalitet över spelplattan som följer med konsolen. Beväpnad med ommonterbara paddlar, ett högpresterande grepp och ett färgschema som du väljer, det finns mycket att älska med denna tredje parts gamepad.

Som en ersättning för Sonys DualSense är Scuf Reflex Pro ett dyrt alternativ, speciellt jämfört med kommande PS5-kontroller. Ingendera utmanaren ser dock så bra ut.

Pris och tillgänglighet

Scuf Reflex Pro är gratis direkt från Scuf från €XNUMX / €XNUMX (cirka AU$XNUMX). Alternativt kan du spara $XNUMX / £XNUMX / AU$XNUMX och släppa Controller-greppet i Pro-varianten för standardstödet för en traditionell DualSense-kontroller.

Om du bara är intresserad av att spela förstapersonsskjutare på din PS5, kanske du vill överväga Scuf Reflex FPS. Det är den dyraste gamepaden i sortimentet, till $2 / €XNUMX (cirka AU$XNUMX), som lägger till snabba triggers men tar bort vibrationsmoduler och justerbara triggers. Den främsta utmanaren för Scuf Reflex FPS är Razer Wolverine VXNUMX Pro som en lätt och medvetet enkel modell riktad till e-sportentusiaster.

Design och egenheter

Scuf Reflex Pro

(Bildkredit: framtid)

Scuf Reflex Pro är i grunden en anpassad DualSense-skärm som du kan anpassa efter eget tycke. Min speciella recensionsenhet är utsmyckad i ett mycket snyggt svart och rött färgschema, med röda knappar på D-pad, tvillingpinnar, stötfångare och triggers med svarta mute-knappar. Jag älskar hur det ser ut eftersom jag format det så, och din kanske ser helt annorlunda ut.

Du har enorm kontroll över det slutliga utseendet på din Scuf Reflex Pro-kontroller, eftersom du kan ändra alla aspekter av de färger och designteman som erbjuds. När du skriver direkt kan du köpa 6 mallar som är färdiga att använda, eller så kan du skapa dina egna genom att välja olika färger för varje bildskärmselement. Det finns femton färger att välja mellan, så du har många alternativ för triggers, frontpanel, pekplatta, knappar och mer. Det finns också tjugofem specialdesignade teman som är omslutande färgscheman för hela dynan. Beroende på vilka modeller du väljer kan kostnaderna variera mellan €XNUMX / €XNUMX (AU €XNUMX) och €XNUMX / €XNUMX / €XNUMX, förutom detta.

När du vänder på Scuf Reflex Pro märker du den stora skillnaden, de 4 ommonterbara paddlarna på baksidan med en dedikerad profilväljare. Du kanske tror att den här tilläggsmodulen kan öka vikten avsevärt, men du ser bara en skillnad på 5 g jämfört med den ursprungliga PSXNUMX-kontrollern.

Prestanda

Scuf Reflex Pro bak

(Bildkredit: framtid)

Scuf Reflex Pro är en bra bildskärm att använda under långa tidsperioder. Eftersom det är en monterad DualSense, vande jag mig direkt vid hur den sitter i mina händer. Prestandagreppet gör att jag har lite mer kontroll i intensiva UFC 2-sessioner eller över längre tidsperioder när jag spelar actionfyllda titlar som Hotline Miami XNUMX: Wrong Number och My Friend Pedro. Även om det är långt ifrån en väsentlig inkludering på något sätt, tror jag att skillnaden mellan $XNUMX/£XNUMX mellan originalmodellen och Pro-varianten är väl värt det bara för det här greppet, eftersom det undviker den mosiga känslan du får med DualSense. dina händer svettas.

Bortsett från anpassningsalternativen, är de omskapbara paddlarna det främsta försäljningsargumentet för Scuf Reflex Pro, och de är en riktig spelväxlare för mig. Genom att mappa de främre knapparna till de bakre paddlarna i UFC XNUMX förbättrar jag drastiskt mitt fotspel, oavsett om det är i karriärläge eller online. Det betyder att jag kan hålla pek- och långfingret på båda händerna ovanför stötfångarna och låsa och trycka på modifieringsavtryckarna. Jag kan spela farligare i slagsmål där det var mer omedelbart att kombinera eller gå ner.

Att kartlägga ansiktsknappar till paddlar är också användbart i andra spel, som att kartlägga vapenbyten och omladdningar i Deathloop eller Metro Exodus. Det finns många potentiella fördelar med att frigöra händerna i spel som Elden Ring som prioriterar skyttar och stötfångare. Scuf Reflex Pro erbjuder många alternativ för att ändra ett spels kontrollschema för att passa din spelstil.

Men i slutändan är det vi har med Scuf Reflex Pro en ändrad version av DualSense. Detta är omedelbart uppenbart i batteritiden, som inte är bättre än Sonys officiella gamepad, och är överlägset Supervisorns största brist. Med tanke på den extra kraften här hade det varit trevligt att ha ett reservbatteri att arbeta med utan att få den medföljande USB-C-kabeln.

Medan jag tycker om att använda Scuf Reflex Pro, har det blivit ganska svårt att rekommendera den som en professionell jokertecken PS5-kontroller, särskilt med tanke på den kommande releasen av Sonys DualSense Edge. Denna professionella kudde har även ommonterbara paddlar på baksidan och drar också nytta av utbytbara sticklock, utbytbara stickmoduler och justerbara triggerfynd. Du hittar inte den här funktionen i Scuf Reflex-linjen, och den frånvaron är ännu mer påtaglig när du ser att Edge har exakt samma pris som basreflexen.

Det du betalar för är en skräddarsydd handledare som ser ut precis som du vill ha den. Konkurrenskraftig funktionalitet som handtag och paddlar verkar nästan sekundära.

Scuf Reflex Pro knoppar, pinnar och paddlar

(Bildkredit: framtid)