Razer Kishi Review | Jämförelsen

Razer Kishi Review | Jämförelsen
Razer Kishi för Android ... Razer Kishi Smartphone Gaming ...

En minuts recension

Razer Kishi är företagets nästa spelkontroll för mobiltelefoner, efter den åldrande Junglecat, och ser ut att bli ett av de mest premiumerbjudandena på marknaden. Dess konstruktion är solid, den har fler knappar än många konkurrenter, och dess parade app fungerar som en komplett spelstartare. Det största Junglecat-problemet som Kishi löser är telefonkompatibilitet, för medan den gamla joysticken bara fungerade med en handfull smartphones, kan Kishi ansluta till en mängd olika Android-smartphones, så länge som din telefon har en port. USB-C. iPhones stöds inte ännu, även om en iOS-version av Kishi är planerad till mitten av 2020. Ironiskt nog är det största problemet med Kishi också kompatibilitet, men när det gäller spel, inte telefoner. Även om din Kishi fungerar automatiskt i många spel, vilket gör att du slipper mappa handkontrollen själv (vilket kan vara komplicerat för varje nytt spel), fungerar Kishi bara i flera spel, och kan inte användas i de som inte finns i listan. Det är förmodligen värt att ladda ner Razer Gamepad-appen innan du köper Kishi för att se vilka av dina favoriter som är kompatibla, såvida du inte vill använda några av de större kompatibla spelströmningstjänsterna. Om dina bästa spel körs på Kishi är det förmodligen en spelväxlare (bokstavligen) som kommer att föra din mobila spelupplevelse närmare konsolspel. Om du inte hittar dina favoriter på listan kommer Kishi att vara ganska överflödig och andra mer prisvärda joysticks kan vara bättre.

Razer Kishi pris och tillgänglighet

Razer Kishi

(Bildkredit: Future) Du kan köpa Razer Kishi från Razers webbplats; I skrivande stund är detta det enda stället du kan få tag i spelplattan. Razer Kishi är prissatt till €79.99 / €79.99 (cirka AU$115), även om vi hade prejudikat, förväntade vi oss inte att den skulle vara tillgänglig i Australien. Den Android-kompatibla versionen av Kishi började säljas den 9 juni 2020, med en iOS-kompatibel modell som skulle lanseras i mitten av 2020. Till det här priset är Kishi faktiskt billigare än sin föregångare, Junglecat, som kostade €99.99/€99.99 (cirka 150 AU$, även om det inte gick till Australien). Som sagt, det finns gott om billiga mobila spelkontroller du kan köpa online för mycket mindre än Kishi. Black Shark och Red Magic, två företag som tillverkar spelsmartphones, säljer spelkontroller till samma pris som Kishi.

Design

Razer Kishi består av en vänster och höger joystick, men till skillnad från många telefonkontroller som består av två separata kontrollerhalvor, är Kishis halvor anslutna med ett gummiband till en central fästplatta som passar bakom telefonen. . Detta säkerställer att styrspakarna passar korrekt när de är anslutna till en telefon, och när de inte används kan du gruppera allt i ett bärbart block. Bild 1 av 2

(Bildkredit: framtid) Bild 2 av 2

(Bildkredit: framtid) Som alla joysticks har Razer Kishi en plastkropp och är mycket lätt av denna anledning. Att ansluta den till en telefon lägger inte mycket extra vikt på telefonen, och vi kan enkelt stoppa den i en ficka när den inte används utan att tynga ner den. Den vänstra halvan av Razer Kishi har en joystick vänd uppåt och en D-pad under (som en Xbox-kontroll), samt en hemknapp, en annan funktionsknapp och två triggers. Den högra halvan har samma två triggers, en nedre joystick, en annan funktionsknapp och fyra "ansikte"-knappar, återigen med X-, Y-, A- och B-knapparna på Xbox. Eftersom de flesta telefoner har högtalare i underkanten, har Kishis högra sida små öppningar för ljud, samt en USB-C-kontakt som ansluts till telefoner för att ansluta handkontrollen och en USB-C-port. C så att du kan ladda din telefon medan du spelar (även om du inte kan ladda själva gamepaden. Det bör också noteras att styrspakarna är klickbara, för ännu mer kontrollerfunktionalitet. Razer Kishi ansluts till telefoner via USB-C-kontakten som nämns ovan, och du måste sträcka den andra halvan av joysticken över telefonens ovansida för att klicka på handkontrollen i USB-C-portarna. Kishi passar de flesta telefoner vi placerar, både Xiaomi Mi 10 Pro, som är ganska tjock, och Motorola Edge, som är ganska lång, passade perfekt till kroppen. Black Shark 3 var för stor för att hålla eftersom den är mer än 1 cm tjock, men väldigt få telefoner är så breda som så, så de flesta kommer att fungera. Samsung Galaxy S20 Ultra är för lång för att hålla, mäter 16,7 cm lång, men återigen, det är en av de största telefonerna som finns.

(Bildkredit: framtid) När Kishi är ansluten till en telefon känns den extremt robust och styv – den vinglar inte alls, förmodligen tack vare anslutningsplattan eller kuddar på vardera sidan av enheten som håller telefonen. Ingendera sidan känner sig heller i fara att halka, och Kishi känns lika pålitlig och robust som vilken PlayStation- eller Xbox-kontroll som helst.

Juego de azar

De flesta smartphones gamepads kräver att du fysiskt mappar kommandon till punkter på skärmen, som vanligtvis motsvarar knappar i spelet, för att diktera var fysikkontrollen "tror" att du trycker när du trycker på knappen. Kishis styrka och svaghet är att han inte är det. För Razer Kishi har spel som stöds förkokta kontrollscheman som fungerar med joysticken, så att du kan koppla in den och börja spela. Listan över spel som stöds kan hittas genom att ladda ner Razers "Gamepad"-app och innehåller ledande spel som ARK: Survival Evolved, Asphalt 9 Legends, Star Wars: Knights of the Old Republic, Goat Simulator och många fler. 'andra spel. Appen låter dig veta vilka av spelen du redan har laddat ner som fungerar och låter dig enkelt komma åt Google Play Butik för att ladda ner fler.

(Bildkredit: Future) Även om det är bra att hoppa över hela "knappmappning"-processen, är nackdelen att många populära spel inte stöder Kishi, inklusive de flesta av de största titlarna du vill ha. Call of Duty: Mobile, PUBG: Mobile, Fortnite och Infamous: Gods Among Us stöds till exempel inte, och det finns heller inget sätt att skapa egna kontrollscheman, så dessa spel fungerar helt enkelt inte med Kishi. Det är synd att Kishi bara fungerar på vissa spel och inte andra, för om du är ett fan av inkompatibla spel (som du förmodligen är, eftersom de är bland de största titlarna på marknaden), kan du helt enkelt inte använda gamepad. Detta är ett problem som kan lösas på vägen, eftersom det verkar som att nya spel läggs till i Gamepad-appen, och Razer kan tillåta användare att skapa anpassade kontrollscheman, och om det händer kommer Kishi verkligen att vara den väsentliga joysticken . Vi bör notera att Razer Kishi också fungerar med vissa spelströmningstjänster som Google Stadia, Microsofts Project xCloud och Nvidia GeForce Now, och även om alla dessa tjänster inte är tillgängliga på alla smartphones, när de är det, kan detta öka Kishi avsevärt. användbarhet. Om det är dessa tjänster du vill använda en joystick till kommer detta att fungera som en present.

(Bildkredit: framtid) När Razer Kishi fungerar fungerar den väldigt bra (även om du måste ladda ner nya spel för att testa det, som vi gjorde). Vi testade några spel, och det visade hur användbart det är att ha en robust gamepad för spel: du kan verkligen klämma på kontrollen och hamra på de knapparna, utan att oroa dig för att gå sönder dem. Spelets kontrollscheman kan ibland vara lite förvirrande, eftersom det inte finns någon handledning eller guide, så du måste leka lite för att ta reda på vad varje knapp gör. Lyckligtvis är många tutorials i spelet modifierade för att återspegla förändringen i kontrollmönster. Dessutom har viktiga funktioner i vissa spel ingen nyckel - vi spelade Battle Royale Rules of Survival och upptäckte att det inte fanns någon knapp för att byta vapen, vilket var lite förvirrande, så du måste trycka på skärmen då och då tid när. Dessutom kan knapparna ibland kännas godtyckliga eller onaturliga, ett problem som skulle lösas genom att tilldela dina egna kommandon. I vissa spel var kontrollerna perfekta och när vi spelade ARK: Survival Evolved glömde vi snabbt bort att det var en mobilport för spelet, eftersom det kändes som att vi spelade på en konsol. . Detta har belyst användbarheten av Razer Kishi när den fungerar som förväntat, och det är synd att du inte får den här upplevelsen i alla mobilspel.

Ska jag köpa Razer Kishi?

(Bildkredit: framtid)

Köp det om:

Du gillar spel på Razer Kishi-kompatibilitetslistan Om du bekvämt kunde spela spel på Kishi-kompatibilitetslistan är Kishi ett bra köp eftersom det förbättrar spelupplevelsen när du använder den. Detta inkluderar de som vill spela streamingtjänster för spel på sina telefoner. Du behöver en robust kontroller. Razer Kishi känns mer hållbar och robust än de flesta konkurrenter, vilket är en välsignelse med tanke på att många smartphone-joysticks känns ömtåliga. Kishi kommer förmodligen inte att gå sönder eller smulas sönder om du lämnar den i botten av en påse.

Köp det inte om:

Ditt spelutbud är för brett Om du tror att du inte kan följa Razer Kishis utvalda lista över spel, kan du hitta en bättre användning från en annan mobil gamepad som gör att du kan kartlägga knapparna själv, eftersom du kan använda i många olika spel. Du vill ha en prisvärd handkontroll Razer Kishi är överst i prisklassen för mobila kontroller, och om du inte tror att dess fördelar är nödvändiga för din njutning och bara vill ha ett billigt kit, behöver du förmodligen inte Kishi. Första revidering: juni 2020