Hisense H8G Quantum (65H8G) Series Review

Hisense H8G Quantum (65H8G) Series Review Exceptionella avancerade TV-apparater med alla tänkbara funktioner kommer till ett pris. Du kan kolla in namnen Samsung, Sony och LG, som alla är fantastiska TV-apparater, men du kanske inte vill nämna hur mycket du betalade. I den motsatta änden av spektrumet finns Hisense H8G Quantum Series TV. Den nya linjen med Hisense smarta TV-apparater har alla funktioner från andra märken utan det höga priset. Du kan diskutera krångligheterna med OLED vs ULED hela dagen, men i slutändan är huvudbeslutet när du överväger Hisense H8G Quantum om du vill ha funktioner som 8K, HDMI. 2.1 och eARC, eller om du kan leva med en vacker skärm utan följande: gen-funktioner. För bara 700 € för 65-tumsversionen av Hisense H8G, det är exceptionellt värde, appar är lätta att hitta och använda, stöd för Google Assistant är användbart och de tekniska specifikationerna konkurrerar med mycket dyrare modeller. Så här är det att använda en.

Priser och tillgänglighet

Hisense Quantum-serien finns tillgänglig den 8 april i fyra storlekar: 50 tum, 55 tum, 65 tum och 75 tum. Modellen vi testade är 65-tum för 700 €, men 50-tum kostar 400 €, 55-tum 500 € och 75-tum 1,400 75 €. Att välja mellan allt detta är inte lätt eftersom prishöjningen på upp till 50 tum är ganska djupgående, men att nöja sig med 55 eller 65 tum nuförtiden kan verka lite begränsande. Vi tycker att 8 tum är bra. Vi hittade modeller från fjolårets konkurrenter från Samsung och LG som är ännu fler, och naturligtvis är den nya raden av 8K-modeller lite större, i vissa fall tre gånger större. Eftersom det finns så lite 8K-innehåll tillgängligt är denna Hisense alltid ett bra köp. Dagens bästa Hisense HXNUMXG Quantum-serieerbjudanden

(Bildkredit: John Brandon)

Design

Hisense H8G Quantum 4K är designad för att ta sig an de stora namnen. Hisense, ett kinesiskt varumärke, har inte omedelbar varumärkeskännedom i Storbritannien eller USA, men fanskaran växer, främst på grund av priset. 65-tumsmodellen mäter 57 x 32,9 x 3,1 tum och väger 43 pund. Den har en helsvart design som är lite generisk, det finns inga snygga matta lackkanter som vissa Samsung-modeller, och den är inte precis smal på 3.1 tum. Om du bestämmer dig för att använda benen för att lägga den på ett bord, tänk på att benen verkar lite tunna och det känns som att en bra knackning skulle kunna välta den. Du kan sätta in de två benen lite närmare varandra om du har ett kortare bord eller tv-bänk, men det gör att tv:n vinglar ännu mer på ett tv-bänk och rekommenderas inte. Den goda nyheten är att Hisense designade H8G för enkel användning, med en grundläggande fjärrkontroll som döljer många viktiga funktioner. Det finns en hemknapp, men du måste söka efter den lite, och även de grundläggande volym- och kanalkontrollerna är lite små och dolda i botten. Menyknappen ser ut som tre vertikala linjer (det borde förmodligen stå Meny istället) och det finns fyra knappar längst ner på fjärrkontrollen för Netflix, YouTube, Google Play och Vudu. Det har varit några gånger där vi har tryckt på den dedikerade Google Assistant-knappen och tryckt på mute-knappen. Ett annat litet klagomål vi hade är att fjärrkontrollen inte är på, så om du är i ett mörkt rum, lycka till. Lyckligtvis, om du planerar att ansluta andra enheter, som en Dish Hopper 3 och andra set-top-boxar, till exempel, spelar det inte så stor roll, eftersom dessa fjärrkontroller borde fungera med H8G. TL design; DR: Hisense 65H8G är lite intetsägande utan grå eller silver accenter, en rent funktionell fjärrkontroll och kan kännas lite skakig om du står på benen.

(Bildkredit: John Brandon)

Smart TV (Android TV)

Detta är en funktionsrik TV, tack vare Google. Android TV är kraftfull, flexibel och användbar på samma gång. Vi hade inga problem med den första installationen, som tog cirka 15 minuter totalt, inklusive flera appinstallationer. För de som är bekanta med Android TV ser och fungerar den nästan exakt som Nvidia Shield TV och har några rester av Android i en smartphone, nämligen den platta designen och platta färgerna. Om du redan är bekant med Android kommer du omedelbart att känna dig bekväm med att lägga till ditt Gmail-konto, kontrollera inställningar, lägga till appar från butiken och hitta lägenheter i Google Play Butik. Detta är en klar fördel här. Google hanterar tv-gränssnittet, och även under de få veckorna av testning gjordes flera uppdateringar och justeringar. Därför behöver inte Hisense skapa ett eget gränssnitt och tittaren behöver inte lära sig något nytt. Det är en riktig win-win. Android TV har en överraskande mängd funktioner: vi kunde installera en webbläsare och besöka LaComparacion.com. Vi installerade ExpressVPN för Android TV och det började skydda vår enhet med bara några klick. Vi har spelat flera Android-spel och såklart kollar vi våra e-postmeddelanden på en 65-tumsskärm för det är vad vi gör för skojs skull. En av de första upptäckterna med denna smarta TV är att den tenderar att komma lite i tid. Det var inte en stor sak när jag ändrade ingångskällan till Xbox One eller Dish Networks. När filmen väl började var skådespeleriet ganska imponerande överlag. Om du spenderar mycket tid på att söka efter appar, spela Android TV-spel eller använda en webbläsare, är det inte så att Hisense Quantum är långsam hela tiden eller ens så problematisk. Det verkar starta slumpmässigt vid de konstigaste tidpunkterna, som när du verkligen vill se Picard-programmet. Smart TV TL; DR: Det är lite rudimentärt, men annars är Android TV rik på funktioner och borde komma naturligt för alla med en Android-smarttelefon.

(Bildkredit: John Brandon)

HD / 4K-prestanda

När det gäller HD-videoprestanda finns det inte många negativa att rapportera - videokvaliteten var utmärkt och det var aldrig några problem med utsmettning, artefakter, pip eller pip.' Andra problem som ibland uppstår på tv-apparater i denna prisklass. Medan andra TV-apparater kan vara lite vassare överlag, har Hisense gjort ett bra jobb med HD här. Men när vi bytte till 4K blev vi imponerade av den övergripande kvaliteten. Vi tittade på Jumanji: Welcome to the Jungle och märkte hur briljant filmen var. Små detaljer, som hur The Rocks armhår såg ut i 4K-versionen på Dish Hopper, imponerade verkligen på oss, liksom de livfulla färgerna. I spelet Star Wars Jedi: Fallen Order för Xbox One var flytande rörelser realistiska när huvudpersonen hoppade genom pölar på en främmande planet. Det är tack vare MotionRate 240, en branschterm som förbättrar uppdateringsfrekvensen på 60 Hz. Tekniskt sett är uppdateringsfrekvensen fortfarande 60 Hz, så den är inte lika smidig som inbyggda 120 Hz-paneler, men för det mesta kändes spelen och filmerna supersnygga. När det gäller färg och kontrast använder Hisense 65H8G Dolby Vision HDR och vad Hisense kallar Quantum Dot Wide Color Gamut. Hjälper till att ge videospel, filmer och foton en fin, färgstark "pop". Vi testade tidigare Hisense-modeller som inte använde kvantteknik eller Dolby Vision HDR och som hade ett matt utseende som såg lite grått eller lite off beat jämfört med high-end (dyra) TV-apparater. Vi har testat flera filmer med FandangoNow-appen som inte bara stöder 4K-filmer utan, på grund av det globala coronavirusutbrottet, nu låter dig hyra filmer som fortfarande är på bio. Vi hyrde filmen Onward, som såg bra ut: vi kunde se små detaljer som hårstrån på en karaktär och klumpar och fördjupningar av en stendrake. På flödessidan är ljusstyrkan begränsad till 700 nits, vilket inte är lika högt som de senaste modellerna från Samsung och LG, men respektabelt för priset. (Vissa Samsung-modeller som kostar tre gånger så mycket har en ljusstyrka på 3000 nits eller till och med mycket högre.) Uppenbarligen är maximal ljusstyrka viktig, men det berättar inte riktigt hela historien som vi känner. Att de levande färgerna var klara och klara. för allt vi har försökt. HD/4K TL-prestanda; DR: Även om den inte är lika ljusstark som andra TV-apparater från Samsung eller LG, skapar Hisense H8G vackra, färgglada bilder som vida överträffar andra märken och modeller till detta pris.

(Bildkredit: John Brandon)

Ringa

Vi blev också imponerade av det inbyggda ljudet, även om det inte kunde konkurrera med Focal-soundbaren vi använder regelbundet eller de surroundhögtalare som du förmodligen har använt tidigare. Lyckligtvis var det inbyggda ljudet tydligt för talad dialog. Som de flesta TV-apparater är det inbyggda ljudet inte så övertygande för surroundljud. Det kan ha att göra med hur de är tillverkade eller att de betonar skärmkvalitet. I alla våra tester var Hisense Quantum lätt att lyssna på, men inte lika högt eller lika fullt.

Slutlig dom

Det finns mycket att gilla med Hisense H8G Quantum-serien när det gäller funktioner, bildkvalitet, ljud och extrafunktioner, och du kommer att gilla det hela ännu mer på grund av priset. Det faktiska gränssnittet kan vara långsamt ibland, vilket definitivt påverkar den övergripande användbarheten, men det försvinner när innehållet börjar spelas. Film efter film, den mjuka rörelsen, färgkvaliteten och ljusstyrkan skapade en mycket trevlig film eller spel kväll efter kväll. Sammantaget är detta en högkvalitativ, prisvärd TV och vi rekommenderar den starkt. Förvänta dig inte QLED- eller OLED-kvalitet, men förvänta dig inte heller de priserna.