Blackmagic Design ATEM Mini Pro recension

Eftersom de flesta av oss fortsätter att arbeta hemifrån under covid-19-pandemin, har en stor del av människorna övergått till att streama online. Oavsett om det är för en hobby som spel eller matlagning, eller för tutorials och webbseminarier, har onlinestreaming definitivt tagit fart med ökningen av människor som arbetar hemifrån.

För dem som tar streaming på allvar eller vill se till att de ser bäst ut när de streamar, finns det en hel del utrustning inblandad. Naturligtvis behöver du en ordentlig PC eller bärbar dator som kan hantera alla dina videoströmmar, samt en anständig kamera och ljusrigg för att komma igång.

Om du redan har de flesta av dessa föremål till hands kan du definitivt uppgradera din installation med ATEM Mini Pro. Denna kompakta enhet är ett fantastiskt verktyg för att växla mellan flera kameravinklar, eller kan till och med integreras i flera spelkonsoler för att skapa en video stream. mångsidiga spel. Dess pris är ganska högt, men om du har råd kommer du att få många fördelar.

Pris och tillgänglighet

ATEM Mini Pro kostar 595 € (495 £, 2,337 911.71 AED, XNUMX AU$), vilket kan tyckas ganska högt för ett kit som detta. Pro Edition är dock exakt det: designad för avancerade sändare som kräver de extra funktioner som Pro Edition tillhandahåller, såsom streaming utan dator, multi-view och direkt-till-skiva-utgång.

För den mer budgetmedvetna är ATEM Mini också tillgänglig för €295 (£245, AED 1,156.05 421.76, AU$XNUMX). Detta ger dig fortfarande mycket av vad ATEM Mini Pro kan erbjuda, och är fortfarande bra för dem som har en multikamerainstallation, men förmodligen fortfarande streamar med programvara från tredje part.

Design och funktioner

Vid första anblicken kan Mini Pro verka lite skrämmande, med sitt hav av knappar som bara väntar på att tryckas in. De är dock mycket lätta att förstå efter en snabb blick i bruksanvisningen, som ger hjälp med alla aspekter av denna enhet.

(Bildkredit: LaComparacion)

Knopparna har en skön gummikänsla och den övergripande byggkvaliteten är väldigt, väldigt bra – det är något som enkelt kan slängas i en ryggsäck eller laptopväska och ställas in på några minuter.

(Bildkredit: LaComparacion)

Runt baksidan hittar du alla anslutningsmöjligheter som kör Mini Pro. Det finns fyra HDMI-ingångar, en HDMI-utgång, två 3,5 mm ljudingångar, plus en Ethernet-port och USB-C-utgång.

3,5 mm ljudingångarna är användbara om du vill ansluta kompatibla mikrofoner (som lavaliermikrofoner) eller en ljudkälla för att ge musik, etc. Varje ljudkälla kan styras direkt oberoende av Mini Pro, vilket gör det enkelt att mixa under inspelning eller streaming.

Mini Pro Multiview i aktion

Mini Pros Multiview i aktion (Bildkredit: TechRadar)

HDMI-utgången gör precis vad den säger på plåten, men magin ligger i Mini Pros multi-view-funktion.Denna låter dig övervaka alla fyra HDMI-ingångarna samtidigt, såväl som ljudnivåer och inspelningsstatus. Detta är det överlägset bästa sättet att få ut det mesta av Mini Pro, så vi rekommenderar starkt att du ansluter en extern skärm eller bärbar bildskärm till Mini Pro för att se vad som händer.

(Bildkredit: LaComparacion)

USB-C-porten utför två funktioner på Mini Pro. När den är ansluten direkt till en dator via USB-kabel, visas Mini Pro som ett standard webbkameragränssnitt, så att den enkelt kan läggas direkt ur lådan till praktiskt taget vilken programvara som helst. Detta inkluderar strömmande programvara som OBS eller videokonferenslösningar som Microsoft Teams eller Zoom. När du väl har lagt den till kan du använda Mini Pro för att enkelt kontrollera olika HDMI-källor, ljudnivåer och låsa upp den verkliga potentialen hos Mini Pro.

Du kan också använda USB-utgången för att ansluta en extern hårddisk och skriva direkt till enheten. Detta är användbart om du vill redigera en video senare innan du lägger upp den, eller om du bara vill ha en direkt kopia av strömmen utan kvalitetsförlust. Om du har en hårddisk ansluten till USB-C-porten kan du självklart inte använda Mini Pro med din PC. Lyckligtvis kan du fortfarande styra den via Ethernet, men du kommer inte att kunna lägga till den till OBS eller någon annan programvara utan en direkt anslutning.

På tal om Ethernet har detta också ett dubbelt syfte. När den är ansluten via Ethernet kan Mini Pro fortfarande styras via mjukvara på din bärbara dator och kan även integreras med andra avancerade Blackmagic-konsoler för ännu mer exakt kontroll. För det andra kan du använda Ethernet-porten för att strömma direkt till Internet, utan att behöva ansluta till en dator. Naturligtvis finns det för- och nackdelar med detta, men för scenarier där du bara vill streama direkt utan någon extra utrustning kan du helt enkelt koppla in den och trycka på "On Air"-knappen för att komma igång. Du kommer att kunna strömma direkt till Twitch, Facebook eller YouTube genom att helt enkelt ställa in dem direkt via kontrollmjukvaran.

För de som använder en anpassad RTMP-server är den lite mer avancerad. Detta kan endast konfigureras genom att redigera en viss XML-fil, som sedan återspeglas i programvaran efter att den har startat om. Det här är definitivt en avancerad användarfunktion, så vi hoppas att det kommer att finnas ett mer användarvänligt sätt att lägga till ett anpassat typsnitt direkt i programvaran i framtiden.

Prestanda

Att installera Mini Pro kräver lite ansträngning, men det kommer i slutändan att vara värt det. Ladda bara ner kontrollmjukvaran, anslut den till din PC och anslut sedan dina HDMI-källor. Nästan vilken kamera som helst som kan mata ut en HDMI-signal fungerar med Mini Pro, men du kan också ansluta spelkonsoler eller en annan bärbar dator till en av HDMI-ingångarna. Det är viktigt att veta att Mini Pro bara hanterar en maximal upplösning på 1920 x 1080, så även om du matar 4k-innehåll genom en av HDMI-portarna kommer det att skalas ner till Full HD.

Mini Pro kontrollerar färgtonen på en Blackmagic-kamera

Mini Pro kontrollerar färgtonen på en Blackmagic-kamera (Bildkredit: TechRadar)

Ett stort plus om du redan arbetar med Blackmagic-kameror är att Mini Pro direkt kan styra funktioner som iris, gain, fokus, detalj och zoom via den anslutna HDMI-kabeln. Detta gör att du kan göra kamerajusteringar i farten utan att ens resa dig upp, vilket gör det enklare, särskilt under en hektisk livestream.

Bild 1 av 5

(Bildkredit: LaComparacion)(Bildkredit: LaComparacion)(Bildkredit: LaComparacion)(Bildkredit: LaComparacion)(Bildkredit: LaComparacion)

När alla dina källor är anslutna kan du verkligen börja mixtra med strömmens utseende och känsla. Det finns enkla övergångar som du kan använda med en knapptryckning: från våtservetter till blekning, allt som krävs är några knapptryckningar för enkel framgång. Bild-i-bild-läge är också tillgängligt, vilket är användbart för att streama spelinnehåll samtidigt som streamern visas i ett av hörnen. Tyvärr finns det inget sätt att justera fönstrets teckenstorlek, så tänk på det.

Om du vill lägga till lägre tredjedelar eller ytterligare innehåll som en standby-skärm kan du också göra det i farten via kontrollmjukvaran. Ladda bara upp ditt innehåll till mediebiblioteket och hoppa in i det med Mini Pro. Det finns en speciell uppsättning filformat som kan användas med Mini Pro, så se till att kontrollera att alla dina tillgångar är kompatibla innan du publicerar. .

(Bildkredit: LaComparacion)

Sammantaget presterade Mini Pro mycket bra i våra testinställningar. Vi kunde använda den för att spela in en snabb podcast med flera kameror, samtidigt som vi spelade in till en hårddisk ansluten via USB-C-porten. Övergångar, bakgrundsmusik och namnskyltar var lätta att ladda och köra, vilket innebar att den inspelade videofilen praktiskt taget inte krävde någon redigering innan den publicerades.

slutlig dom

För professionella streamers eller någon med en multikamera-inställning är ATEM Mini Pro ett måste. Det gör det enkelt att växla mellan flera kameravinklar och erbjuder många funktioner som annars skulle behöva tas bort med komplicerad programvara eller ytterligare plugins.

Multiview-funktionen är en fantastisk funktion och får dig verkligen att känna att du befinner dig bakom kontrollerna på en professionell TV-installation. Direktinspelning till hårddisken och streaming utan behov av dator är också två fantastiska funktioner värda att utforska.

Om du är ny på streaming och inte vill spendera så mycket, är den lika kapabla ATEM Mini också ett bra alternativ. För alla som vill ha ett mer polerat utseende för sin spelströmning, videopodcast eller konferensinstallation, gör ATEM Mini Pro det helt ur den här världen.

ATEM Mini Pro Prisjämförelse

Slutför ATEM Mini Curriculum... (öppnas i en ny flik)Udemy (öppnas i en ny flik)visa liknande föremål (öppnas i en ny flik)amazonas (öppnas i en ny flik)