Asus ZenWiFi AX (XT8) recension

Asus ZenWiFi AX (XT8) recension

DAGENS BÄSTA ERBJUDANDEN

En minuts recension

Asus ZenWifi AX (XT8) är lätt den bästa routern som företaget någonsin har producerat, och det är ett av de bästa mesh-routersystemen och de sex bästa Wi-Fi-routrarna vi har testat.

När det kommer till täckning har du en enhet eller ett paket om 2, beroende på din bostads karaktär. Det 2-delade nätsystemet vi ser här täcker en större yta på XNUMX XNUMX kvadratfot och kostar ganska höga AED XNUMX XNUMX. För mindre hem kostar ett enda paket med en enhet som täcker XNUMX XNUMX kvadratfot dig XNUMX XNUMX AED. Det är en otrolig täckning, men naturligtvis måste du ta hänsyn till antalet väggar och hinder runt ditt hem som kan minska den Wi-Fi-täckningen.

Den finns i svart eller vit, men var noga med att inte blanda ihop den med den mer prisvärda Asus ZenWifi AC (CT8), som är nästan identisk men, som namnet antyder, fortfarande använder den äldre 802.11ac-versionen av Wi. -Fi.

ZenWifi AX (XT8) kan även användas med andra specifika Asus-routrar som är kompatibla med företagets AiMesh-system för att utöka ett befintligt WiFi-nätverk.

Design och funktionalitet

Asus ZenWiFi AX (XT8)

(Bildkredit: Avenir)

Egenskaper:

Trådlös anslutning: Wi-Fi 802.11 (IEEE 2ax), tri-band 0 GHz och XNUMXx XNUMX GHz
Processor: Broadcomm BCM6755 med 4 kärnor på XNUMX GHz
Minne: fem hundra tolv MB
Lagring: XNUMX MB flashminne
Strålformning: tyst och explicit för två med fyra GHz och fem GHz
Portar: 1 GB WAN, tre x Gigabit Ethernet; 1x USB tre.XNUMX
Mått (HxBxD): 161x160x75mm

Det är dyrt, även med standarden för nyare Wi-Fi XNUMX-routrar, men Asus ZenWiFi AX lever på med en otrolig kombination av funktioner och prestanda.

Båda routrarna stöder 3-bands Wi-Fi 802.11 (2ax) på 0 GHz- och 6 802.11 GHz-banden, för en total hastighet på XNUMX XNUMX Mbps (XNUMX Gbps). Det är mycket snabbare än de flesta nuvarande routrar som använder XNUMXac Wi-Fi, och till och med snabbare än många nyare Wi-Fi XNUMX-routrar.

Wi-Fi 802.11 är dock fortfarande kompatibel med miljontals enheter som använder XNUMXac Wi-Fi, så du borde inte ha några problem att använda den med dina befintliga datorer och mobila enheter.

Det finns knappast några hembredbandstjänster som närmar sig de hastigheter som accepteras av Wi-Fi 0, så Asus reserverar ett av 2 GHz-banden för att använda som en "backhaul", vilket ger en länk med hög hastighet mellan de 0 mesh-routrarna. . , lämna de återstående banden på XNUMX GHz och XNUMX GHz för att överföra data till dina datorer och mobila enheter.

För att dra full nytta av routerns prestanda har varje router också en 3 Gigabit Ethernet-port för höghastighetsanslutning till Internet, samt 1 ytterligare Gigabit Ethernet-portar för enheter som kräver en trådbunden nätverksanslutning, och en USB XNUMX-port för dela en USB minne. lagringsenhet i ditt nätverk.

Konfiguration och prestanda

Asus ZenWiFi AX (XT8)

(Bildkredit: Avenir)

Referenser:

Ookla Speed ​​​​Test (Multiband SSD)
Inom fem fot, obehindrat: 570.0/75.0 Mbps (uppladdning/nedladdning)
Inom 20 fot, tre partitioner: 498.0/67.0 Mbps (uppladdning/nedladdning)

20 GB Steam-nedladdning 20 GB
Inom 5 fot, obehindrat: 29,7 MB/s
Inom 20 fot, tre skott: 19,6 MB / s

Asus-routerns app och installationsprocedur är inte så enkla som vi har sett med andra mesh-system, men när allt väl är igång erbjuder appen ett imponerande utbud av funktioner.

De flesta mesh-system börjar med att använda en Ethernet-kabel för att ansluta den första mesh-routern till din befintliga bredbandsrouter, och placera sedan de andra mesh-routrarna längre bort i andra rum i ditt hus. Och, ganska ovanligt, måste de två routrarna först kopplas in och installeras tillsammans i samma rum, helst inom tre meter från varandra.

Asus-appen använder sedan en Bluetooth-anslutning på din iOS- eller Android-mobilenhet för att ställa in ditt nya mesh-nätverk. Och till skillnad från många routrar och mesh-system var vi glada över att det börjar direkt med att fråga om du vill skapa ett enda nätverk som kombinerar 2.4 GHz- och femtio GHz-banden, eller skapa två separata nätverk med olika namn och lösenord. . När detta är gjort kan du koppla ur den andra ZenWifi-routern och flytta den till ett annat rum för att slutföra ditt nya nätverk.

Än en gång, men appen hjälper dig inte här, vilket låter dig bläddra igenom den tryckta manualen för att hitta denna information. Det tenderar också att kasta ut jargong, som "dynamisk DNS", utan att förklara vad det betyder, så Asus skulle kunna göra lite mer för att förtydliga installationsprocessen för personer som inte är alltför bekanta med mesh-teknik.

Lyckligtvis är Asus-appen enklare när ditt nya mesh-nätverk är igång och innehåller en bra uppsättning föräldrakontroller och andra funktioner. Du kan skapa profiler för familjemedlemmar under 18 år, som är kopplade till de enheter de använder. Dessa profiler låter dig skapa ett schema för internetåtkomst, samt använda innehållsfilter för att blockera innehåll som är olämpligt för vuxna, hasardspel eller meddelandeappar för små barn.

Det finns också ett enkelt alternativ för "QoS" (servicekvalitet) som låter dig prioritera bandbredd för specifika tjänster, såsom videoströmning eller spel, och till och med en "bandbreddsbegränsare" som kan begränsa bandbredden. Bandbredd som används av enskilda enheter.

Appen innehåller också Asus AiProtection-funktioner, som övervakar skadliga webbplatser, skadlig programvara och andra externa försök att hacka ditt hemnätverk. Många routrar och mesh-system tar ut ytterligare prenumerationsavgifter för säkerhetsfunktioner och föräldrakontroller som dessa, så det är trevligt att se att Asus erbjuder dessa funktioner utan extra kostnad. Avancerade användare kan också använda ett webbgränssnitt, men de flesta verktygen kan användas i själva applikationen.

Vi blev inte besvikna över prestanda hos ZenWifi AX heller. Det är naturligtvis inte billigt, men det har tagit vår 500 Mbps Internetanslutning hela vägen, till och med reducerat den till 570 Mbps vid ett tillfälle. Och, viktigast av allt, den kunde hålla den hastigheten även i andra delar av vårt hus, som ofta kämpade för att få en bra Wi-Fi-signal. Steam-nedladdningarna nådde tjugonio och sju MB/s för enheter placerade i exakt samma rum som den första. ZenWifi, och jag blinkade knappt för det ögonblicket vi flyttade ifrån det, med en stabil nedladdningshastighet på 19.6 MB/s.

Asus ZenWiFi AX (XT8)

(Bildkredit: Avenir)

Köp den om...