Recension av Seagate Xbox Storage Expansion Card

En minuts recension

Videospel blir allt större, inte bara på grund av storleken på deras världar i spelet, utan också på grund av storleken på filerna de innehåller. Det är inte ovanligt att spel väger mer än 100 GB nuförtiden, och de senaste Xbox Series X- och Xbox Series S-konsolerna har bara 1 TB respektive 512 GB inbyggt lagringsutrymme. Seagates expansionskort för lagring försöker lätta på trycket på denna överbelastade inbyggda lagring. Ett enkelt plug-and-play-minneskort, det får plats på baksidan av de nya Xbox-konsolerna, och... det är allt: omedelbart extra lagringsutrymme läggs sömlöst till din konsol, ingen installation krävs. Med det nya Xbox Velocity Architecture-lagringssystemet kan kortet uppnå otroligt snabba överförings- och laddningshastigheter. Den är inte lika snabb när det gäller inbyggd lagring, men upp till fyrtio gånger snabbare än en konventionell enhet, enligt Microsofts beräkningar. Observera också att ett Velocity Architecture-lagringssystem krävs för att spela Xbox Series X/S Enhanced-spel.

Tarjeta de expansión de almacenamiento Xbox Seagate

(Bildkredit: Avenir) Den stora nackdelen? Kostnaden är oöverkomlig, nästan priset för en Xbox Series S-konsol i sig. Och Seagate har oss lite av en fat just nu: det finns inget alternativ till ditt kort om du vill ha lite extra utrymme för din konsol, förutom den mödosamma processen att flytta dem mellan en konventionell hårddisk och intern lagring. Men enkelheten i systemet kan inte förvånas. Det är dyrt, men inte mycket mer än motsvarande PC SSD:er, och det verkar mycket lättare att installera än vad Sony tydligen avsett för PS5. Seagate Xbox Storage Expansion Card rekommenderas starkt.

Priser och tillgänglighet

Seagate Xbox Storage Expansion Card är tillgängligt nu och säljs för €219.99/€219.99. Hittills ser det ut som en ganska fast premie, och rabatter är fortfarande ganska sällsynta. Det är dyrt, ingen tvekan om det, men det är också den avancerade SSD-tekniken som finns i datorer, och något föråldrad här. Compte tenu de la facilité d'installation et des performances de la carte, cela justifie à peu pres le prix – même s'il ya un sentiment à contrecoeur que la Xbox Series X et la Series S auraient dû avoir plus de stockage intégré to start . Det bästa Seagate-lagringsexpansionskortet för Xbox Series X-erbjudanden just nu

Design och prestanda

Seagate Xbox Storage Expansion Card är ett litet trick: mindre än ett kreditkort, men lite tjockare på 2.1" x 1.25" x 0.3" tum. Proprietär anslutning på baksidan av Xbox Series S, kan endast användas med Microsoft-maskiner. Två tredjedelar av kortet är en metallegering som passar perfekt i konsolporten medan resten är insvept i ett svart plastskal med Xbox-logotypen och ett litet greppskåra fäst. Det medföljer även en genomskinlig plastkåpa att sätta på kortet, om du vill förvara det eller resa med det.

(Bildkredit: Avenir) Installationen kunde inte vara enklare: ta ut den ur kartongen, ta bort kåpan och sätt in den i motsvarande port på baksidan av konsolen. Det var allt - ditt kort formateras automatiskt och är redo att köras som extra Velocity Architecture SSD-lagring direkt ur förpackningen. Du kan behöva trycka det lite djupare än jag förväntat mig – först fick jag en varning om att kortet kändes igen, men kopplingen till det från Xbox var svag. Att sätta in det fastare fungerade och allt därifrån fungerade som förväntat. Det som dock är värt att notera är att, precis som nästan alla hårddiskar, är det användbara utrymmet på expansionskortet mindre än de annonserade 1TB. Mellan de inbyggda kontrollerna och gapet i hur konsolen läser av det tillgängliga utrymmet på kortet har du faktiskt 920 GB att spela med. Ändå är det mer än de 802 GB som tillhandahålls av Xbox-serien. Kan de tillåta dig att installera dessa 1 GB? Naturligtvis kommer detta att variera beroende på vilken typ av spel du spelar. Call of Duty: Black Ops Cold War väger till exempel gigantiska 512 GB, så du fick knappt plats med den fyra gånger på kartan. Men om vi säger att den genomsnittliga nedladdningsstorleken för spel är runt 920 GB-märket, kommer du att få 190 fler spel säkert lagrade på kortet. Om du gillar små indietitlar kan du förvänta dig att siffran är mycket högre, medan fans av AAA-spel i öppen värld kan förvänta dig att det är lägre.

(Bildkredit: Avenir) När det kommer till hastighet är Seagate Xbox Storage Expansion Card otroligt snabbt, och stöder samma snabba CV-funktioner och snabba laddningstider som konsolens interna enhet stöder. Det är inte lika snabbt (att starta upp en Yakuza: Like Dragon backup från kartan från hemskärmen tog 45 sekunder från kartan och cirka 37 sekunder från intern lagring), men det är fortfarande mycket snabbare än lösningarna från den tidigare generationens konsoler som erbjöds. Och när det kommer till laddningstider en gång i spelet, minskas gapet drastiskt så att det nästan är omärkligt för alla utom de som använder ett stoppur. Överföringshastigheterna är också stabila: Det går lite snabbare att skicka filer till internminnet från kortet än tvärtom, men bara en bråkdel. Men det är en natt- och dagskillnad mellan Seagate-kortet och en extern hårddisk: 9 GB WRC 24,6-körsimuleringen tog till exempel 3 minuter och 50 sekunder att gå från internminne till en enhet. USB 3-hårddisk, jämfört med bara 1 minut och 6 sekunder för Seagate-kortet.

(Bildkredit: Avenir) Själva Xbox Series X/S-gränssnittet är väldigt tydligt och lätt att använda när det kommer till hantering av lagringsenheter. Inställningssektionen gör det tydligt var varje spel är lagrat och erbjuder en enkel vy av överföringskön så att du enkelt kan hantera installationsplatser. Det är också värt att notera att om du är på väg till en väns hus kan du helt enkelt koppla in ditt kort på baksidan av din Xbox Series X/S-konsol och få tillgång till alla spel som finns lagrade där på nolltid. Du måste logga in på ditt konto på din konsol för att spela, eller så måste din vän också ha en licens för dem. Men det är ett snabbt och enkelt sätt att ta med dig en stor del av ditt spelbibliotek, utan att vänta på att en vän ska ladda ner.

Ska jag köpa Seagate Xbox-lagringsexpansionskortet?

Du är otålig
Detta är en snabb enhet som nästan inte kräver någon ansträngning att installera. Du får ut det mesta av nya Xbox-spel, utan att behöva jonglera dem till och från en vanlig hårddisk. Du spelar många Xbox Series X/S-spel
Spel optimerade för de senaste Xbox-konsolerna kräver Xbox Velocity Architecture-spelare för att köra dem. Även om du kan flytta dem från en standarddisk till intern lagring om du får ont om utrymme, eliminerar Seagates alternativ allt krångel. Du gillar att hoppa in och ut ur olika Game Pass-titlar
Glädjen med ett Xbox Game Pass-medlemskap är dess allt-du-kan-äta karaktär. Med Seagate Xbox Storage Expansion Card kan du ladda dussintals spel och snabbt växla mellan dem och dra nytta av det extra utrymmet och hastigheten på det externa kortet.

Köp den inte om...

Du är tålmodig
Du kan lagra Xbox Series X/S-sparspel på en vanlig hårddisk, men du måste vara redo att spela det väntande spelet att kopiera dem mellan konsolens lätta interna enhet innan du kan spela dem. Du spelar främst gamla spel
Om du spelar spel som inte är optimerade för Xbox Series X- eller Series S-konsoler kan du fortfarande spela dem från en extern hårddisk eller SSD. Men även de kommer att tjäna på att förvaras i detta snabba tillbehör.