Granskning av Naim Uniti Atom Helmet Edition

Granskning av Naim Uniti Atom Helmet Edition DAGENS BÄSTA ERBJUDANDEN

En minuts recension

Naim Uniti Atom Headphone Edition är en unik produkt: på ytan är det en hörlursförstärkare och nätverkssändare i ett, men dess användarupplevelse är olik något annat. Genom att anamma så många sätt att lyssna på musik och optimera dess ljudkvalitet för musikalitet snarare än ett metodiskt tillvägagångssätt, belönar Uniti Atom användare med kvalitetsmusik oavsett genre eller format. Ja, prislappen är otrolig, men efter att ha tillbringat en månad med enheten är det ganska svårt att föreställa sig att gå tillbaka till en annan enhet som är lika lätt att använda och lika vackert utformad som Atom. Uniti Atom Headphone Edition är en praktiskt taget idealisk enhet för älskare av digital musik och hörlurar. När det gäller konkurrens finns det verkligen ingen i hörlursutrymmet, vilket gör Uniti Atom-hörlurarna till ett unikt förslag för hörlursentusiaster. Den högtalarfokuserade Uniti Atom har några utmanare som Cambridge Audio Evo 10 och NAD MXNUMX, men om du gillar att lyssna på digital musik genom hörlurar är Naim Uniti Atom Headphone Edition en enormt intressant enkel enhet som kan göra allt.

Pris och lanseringsdatum

Uniti Atom Headset Edition är bara en del av nätverkssändarserien i Naims produktlinje. Det finns standard Naim Uniti Atom, som är för dem som vill driva 2-kanalshögtalare och hemmabio. De två enheterna ser praktiskt taget identiska ut, men de uppfyller väldigt, väldigt olika behov. Medan Uniti Atom sätter högtalarna först, med ett 2 mm hörlursuttag på framsidan, riktar sig Uniti Atom Headphone Edition till hörlursentusiaster som kan dra fördel av flera hörlursingångar som balanserad XLR, pentacon symmetrisk på fyra,399 mm och asymmetrisk av sex,XNUMX mm. För $XNUMX XNUMX (£ XNUMX XNUMX, AU $ XNUMX XNUMX) är Naim Uniti Atom-utgåvan av hörlurar inte billig, men kostnaden motiveras av dess användarvänlighet, byggkvalitet och design. Uniti Atom Helmet Edition är tillgänglig över hela världen hos flera återförsäljare.

På bilden: Naim Uniti Atom Headphone Edition i en storlek.

(Bildkredit: Lewis Leong)

Design

Uniti Atom Headphone Edition är ett måste och ber att vara i fokus för alla hörlursälskares höga lojalitet. När du slår på enheten dras du direkt till den vackra displayen, som framhäver albumomslag och uppspelningsdetaljer medan du lyssnar. Skärmtonerna är livfulla och upplösningen är tillräckligt bra för att enkelt kunna avläsas på några meters avstånd. En nackdel är dock att skärmen inte är beröringskänslig. Istället finns det 4 knappar på sidan (power, play/broms, enter och preferens) som du behöver interagera med. Användare måste navigera med hjälp av Naim-appen eller den vackra fjärrkontrollen. Det är synd att användare slutar använda appen för det mesta eftersom den ger dem tillgång till alla funktioner, vilket är synd eftersom fjärrkontrollen ser så snygg ut och ger bra taktisk feedback. . Ovanpå enheten finns den största volymratten vi någonsin sett, bara ber om att få användas. Knappfunktionen är smörig och enheten har en närhetssensor, så knappen tänds med aktuell volym när du kommer nära. Framskärmen har också en närhetssensor, som växlar displayen från albumomslag till albumomslag och även uppspelningsinformation som bithastighet och spårningsförlopp.

(Bildkredit: Lewis Leong) Framsidan av Uniti Atom Headphone Edition är blank, så du måste rengöra den regelbundet om du slutar med att trycka på ansiktsknapparna. Främre ingångar inkluderar en 2 mm balanserad pentacon-anslutning, en XNUMX mm obalanserad anslutning, samt en USB-A-port för att ansluta ett USB-minne fullt med musik. Det finns en XLR-utgång för balanserade hörlurar, men den sitter på baksidan av enheten, vilket gör den svår att använda. Det är dock enkelt att se att en XLR-kontakt i full storlek inte skulle passa på framsidan av enheten. Utöver detta är det möjligt att få en XNUMX mm till XLR-adapter för att dra fördel av den balanserade frontanslutningen. På sidorna finns kylflänsar, som enheten kräver då den värms upp under användning. Detta är inte på något sätt en brännskada, men kylflänsar krävs för att hålla enheten igång. På baksidan finns en mängd in- och utgångar, inklusive XNUMX SPDIF-ingångar, en koaxialingång, en analog RCA-ingång, en Ethernet-port (även om enheten också har Wi-Fi), USB-A, XLR-utgångar i full storlek för - , som obalanserade RCA-förförstärkarutgångar. Det betyder att du kan använda Uniti Atom Headphone Edition som en förförstärkare för musikströmning.

Egenskaper

Listan över digitala format och streamingtjänster som stöds är omfattande. Det finns stöd för Chromecast, AirPlay two, Spotify Connect, Tidal Connect, Bluetooth, UPnP, internetradio och mer. Vi tillbringade större delen av vår tid med att använda Tidal genom Naim-appen, som en kombination av Chromecast, AirPlay och UPnP från vår Plex-server. Varje teknik fungerade perfekt och omkopplaren för omedelbar ingång är en game changer. Du kan växla mellan digitala plattformar och tekniker utan att välja en annan ingång. Det fungerar helt enkelt transparent. I själva verket är det främsta försäljningsargumentet för en enhet som Uniti Atom att låta dig komma åt din musik så snabbt som möjligt.

(Bildkredit: Lewis Leong) Som tidigare nämnt, vill du ladda ner och använda Naim-appen för att söka efter musik och övervaka Uniti Atom. Appen i sig är stabil och fungerar bra, men den saknar poleringen av dedikerade musikappar. Till exempel är de infödda Tidal- och Spotify-apparna mycket bättre för att upptäcka musik, medan Naim-appen briljerar om du vet vad du vill lyssna på. Vi skulle vilja se Naim integrera Tidal mer sömlöst genom att spegla den inbyggda appen för upptäckt. En sak vi vill nämna är att Uniti Atom kommer ihåg volymen för varje hörlursingång, såväl som förförstärkarutgången, vilket betyder att du aldrig kommer att blåsa ut öronen när du växlar mellan utgångar. Detta är en så liten men viktig funktion som vi skulle älska att se i varje DAC/förstärkare.

Ljudkvalitet

Uniti Atom Headset Edition lät perfekt med alla headset vi kastade på den. Våra tester låter oss använda Focal Celestee, Focal Clear Mg, Beyerdynamic DT 2 Pro, Sennheiser HD XNUMX och Grado RSXNUMXi. Varje hörlur lät perfekt och han fann att Atom Headphone Edition hade mer än tillräckligt med kraft för att driva alla hörlurar. När det gäller ljudkvalitet låter Uniti Atom Headphone Edition extremt musikaliskt utan att vara för metodiskt. Vi blev förvånade över hur fantastiskt det verkade att hoppa mellan olika genrer och album med olika inspelningskvalitet. Vissa förstärkare och DAC är inte en dåligt inspelad musikgenre som poppunk, men den fokuserar på musiken snarare än detaljerna.

(Bildkredit: Lewis Leong) Dynamiskt imponerar Uniti Atom Headphone Edition. Enheten kunde hålla sig på de svåraste spåren, från traditionella orkestermusik till bastung hiphop. De balanserade och obalanserade utgångarna låter perfekt, balanserar och ger mer kraft till kraftkrävande hörlurar. Vi försökte använda Uniti Atom Headphone Edition som en förförstärkare för musikströmning som driver vår KEF LS50 Wireless och enheten fungerade riktigt bra för att lyssna genom högtalare. Vi hade dock gärna sett ett fast volymalternativ för förförstärkarfunktionen för att låta en förstärkare styra volymen snarare än att behöva styra volymen på Uniti Atom och förstärkaren.

Ska jag köpa Uniti Atom hull edition?

(Bildkredit: Lewis Leong)

Köp den om...

Du är en hörlursentusiast som vill att en enhet ska styra dem alla
Uniti Atom Headphone Edition är ett otroligt paket och kommer förmodligen att vara den sista hörlursförstärkaren, digitala musikstreamern eller musikhubben du någonsin kommer att köpa. Det låter bra, driver praktiskt taget alla headset du kastar på det, stöder alla större streamingtjänster/protokoll och ser fantastiskt ut. Du bryr dig mer om musiken än utrustningen
Audiofiler oroar sig ofta för mått och specifikationer, men Uniti Atom Headphone Edition är inte den typen av produkt. På pappret är Atom Headphone Edition ett lågt värde, men det är först när du använder den som du förstår varför så många människor älskar den. Den låter dig lyssna på musik så snabbt som möjligt och dess ljudkvalitet sätter musiken, inte utrustningen, i centrum. Du bryr dig om designen
Titta på! Naim Uniti Atom hjälmutgåvan är en av de mest fantastiska höglojalitetsutrustningarna på marknaden idag. Många förstärkare/DAC/streamers ser ut som anonyma svarta lådor, men inte Atom. Om design är din grej, är Atom en fantastisk mittpunkt för ditt höga lojalitetssystem.

Köp den inte om...

Du vill ha bra valuta för pengarna
€399 (€XNUMX, AU$XNUMX) är uppenbarligen massor av pengar, och du kan bygga ett lika fantastiskt system för mindre pengar. Kommer det att vara lika enkelt och intuitivt att använda eller lika vackert? Förmodligen inte, men du kommer att ha betydligt mer pengar på ditt checkkonto. Du vill ha analytiskt ljud
Uniti Atom Headphone Edition låter riktigt bra, men tenderar mot en mer musikalisk och flytande presentation än ren upplösning och detaljer. DAGENS BÄSTA ERBJUDANDEN