Forza Horizon Five recensioner | Jämförelsen

fråga om information Speltid : 15 timmar
Plattform: Xbox Series Ett flygplan flyger lågt över en soldränkt mexikansk landningsbana och släpper superbilar fästa vid fallskärmar på banan. Du sätter dig bakom ratten i spelets första vackert renderade fordon och njuter av det omväxlande landskapet. Du teleporterar magiskt mellan maskinerna, lämnar ravinerna och korsar den sumpiga djungeln innan du anländer till Horizon Festival, för att mötas av ett otroligt fyrverkeri. Om allt detta låter utsökt över toppen, då är Forza Horizon 6 säkert spelet för dig. Den öppna planeten är uppdelad på över hundra kvadratkilometer av vackert varierande landskap, med över femhundra körbara bilar och hundratals på hundratals lopp och berättelseuppdrag uppdelade i XNUMX olika körstilar, oändliga i tid, utmaningar och skapande av användarna. Tillgänglighetsalternativ för åkommor och behov, samt möjligheten att anpassa varje fordon, säkerställer en verkligt unik upplevelse för alla. Oavsett hur du vill prova Forza Horizon XNUMX:s expansiva planet, finns det ett sätt att göra det någonstans här. I ett sådant väsentligt spel måste det finnas avvägningar. Även om berättelserna kommer att förverkliga alla drömmar i hög hastighet, förblir karaktärerna och dialogen överdrivet mitt på vägen. Radiosändaren som ständigt påminner dig om vilken superstjärna du är, även när du precis har börjat förstå kontrollerna, låter oseriöst och lika repetitivt som soundtracket som inte matchar din tid bakom ratten. Ett annat återkommande problem är störtfloden av annonser i spelet som uppmanar dig att låsa upp mer, snabbare, vilket kan vara irriterande.

Forza Horizon 5 pris och releasedatum

En stor, mer öppen planet att utforska

En bil ser ut över öknen i Forza Horizon 5

(Bildkredit: Microsoft) Det första du kommer att uppskatta när du släpps in i Forza Horizon Fives värld är hur vidsträckt kartan är. Fortfarande så känns varje tum full. Även om det utspelar sig i ett område, blandar viltet elva olika livsmiljöer; Från gamla städer till moderna citadeller, från fridfulla stränder till aktiva vulkaner, varje stig du tar erbjuder något nytt att se. Spelet är uppdelat i 6 olika racingstilar, inklusive grusbanor, streetracing och PR-stunts, så att du kan välja uppdrag enligt din föredragna körstil. På Xbox Series ) är upplevelsen också otrolig. Fordonen visas här. Oavsett om du kör dem, porträtterar dem eller anpassar dem, ser de perfekta ut från alla vinklar. Varje fordon reagerar olika och realistiskt på miljön och erbjuder också en kontrasterande körupplevelse över tid. Regulatorn vibrerar dynamiskt för att anpassa sig till olika banstilar och fördjupar dig i upplevelsen av att vara på vägen. Tyvärr kan exakt samma uppmärksamhet på detaljer inte sägas om radion, som bara erbjuder 6 stationer. Det betyder att även om du spenderar lite tid i Forza Horizon XNUMX kommer du förmodligen att höra upprepningar. Till skillnad från musik, när du deltar i fler lopp, har du förmågan att låsa upp fler tävlingspositioner och berättelseuppdrag, så att världen kan utvecklas framför dig. Dessa uppdrag täcker en mängd olika ämnen, från berättelsebaserade uppdrag där du förvandlas till en stuntman i en film till ultralånga spår som leder fram till klimaxen av varje äventyr. Oavsett hur du spelar Forza Horizon XNUMX är en sak säker: du kommer aldrig att få slut på variation.

Valets paradox

Forza Horizon 5 färdas en bil genom en sandig biom

(Bildkredit: Microsoft) Alternativentusiaster kommer att njuta av Forza Horizon XNUMX:s menyer. Höjdpunkter här inkluderar tillgänglighetsmenyn, som erbjuder undertexter och ett färgblindt spel, samt ett brett utbud av komplexitetsalternativ som låter dig konfigurera allt efter dina preferenser. Det finns fortfarande många inställningsalternativ för varje fordon, så du kan få dem att köra som du vill. Utanför menyerna har du massor av alternativ att välja mellan: öppna terräng- eller roadracingbanor, slutför berättelseuppdrag eller briljera i en bangenre; upp till dig. Ibland kan det vara för överväldigande, särskilt i början. Men Forza Horizon XNUMX lär dig hur du går vidare och ger det ett försök. Hur kartan långsamt utvecklas fungerar som en guide, samtidigt som den inbjuder dig att prova något nytt. Mellan belöningarna, de snurrande hjulen, fordonets skicklighetsträd och uppmaningarna om att vinna priser, dyker popup-fönster upp kontinuerligt. Det är väldigt lätt att ignorera, men du kan inte undvika att känna att du har missat en ny bil eller några krediter i spelet bara genom att försöka göra ditt spel enklare. Med ett stort urval kommer ett stort ansvar. För det första finns det alternativet mellan Standard Edition och Premium Edition av spelet, som erbjuder en mängd tidiga spelupplåsningar och utlovade expansionspaket, men kostar nästan dubbelt så mycket. Oavsett om du kämpar för att hitta de konstiga bilarna som är gömda i flera lador på kartan, eller om du vill ha det senaste signalhornet eller en galen gest, har Forza Horizon XNUMX spelbutiken för dig. Många kan låsas upp genom lek och slump, men du uppmuntras faktiskt att betala i förväg för att låsa upp dina favoritobjekt i spelet.

Skriften sitter på väggen

Forza Horizon 5

(Bildkredit: Xbox Game Studios / Playground Games) När det gäller att bygga en planet är spelet ren perfektion. Med tanke på mediets begränsningar är det ganska svårt att föreställa sig en mer uppslukande miljö. Att införliva kultur är i framkant här, med olika aspekter av det mexikanska livet som visas såväl som en blomstrande historia. Vissa scenarier är otroligt hyperboliska – som, låt oss säga, du föreställer dig sannolikheten för att vår ivrige bilälskande huvudperson kör superbilar för miljoner dollar uppför de nästan vertikala sluttningarna av en aktiv vulkan – men det är också en glädje för miljön. . Forza Horizon XNUMX behövde dock gå lite längre för att få oss med. NPC:er kommer att berätta hur bra du är trots katastrofen, och alla, inklusive din karaktär, är den trevligaste personen som möjligt. Dialogen är fortfarande rolig, men det kommer att bli svårt att knyta ett meningsfullt band med någon av spelets spelare. Om vi ​​hade gått ett steg längre för att ge oss vissa minnesvärda karaktärer och dialog, skulle det här vara ett spel. .som vi skulle råda vem som helst. Som det ser ut, om du inte gillar racingspel, kommer du förmodligen inte att vara med i Forza Horizon XNUMX.

Veredicto

Forza Horizon 5 silverbil

(Bildkredit: Playground Games) Racingspelsentusiaster kommer att få allt de vill ha och mer på Forza Horizon XNUMX:s fantastiskt realistiska öppna planet. Spelare kan njuta av obegränsade spelmöjligheter med detaljerade användaranpassningar och tillgänglighetsalternativ. Medan scenarier som att köra ett godståg genom djungeln eller att leda en parad som flyter nerför en ravin är välskrivna, tenderar karaktärerna och dialogen att vara säkra och intetsägande; och det, liksom en svindlande mängd köpbara tillägg och ett soundtrack som överskuggas av de timmar du spenderar i spelet, kommer säkert att skrämma nykomlingar. Trots detta har Forza Horizon XNUMX tagit kapaciteten hos de nya Xbox-konsolerna till det maximala, vilket ger den mest överraskande och varierande racingupplevelsen hittills. De bästa Xbox Game Pass-erbjudandena nu