Den nya actionfilmen Interceptor har toppat Netflix globala ranking för att bli den mest sedda filmen på plattformen just nu.

Samproducerad av Marvel filmstjärna Chris Hemsworth, filmen följer en egensinnig arméofficer (spelad av den verkliga fruen till Thors skådespelare, Elsa Pataky) som befinner sig i positionen som den sista försvarslinjen mot den onda planen av en soldat blev kriminell. ta kontroll över en avlägsen kärnvapenbas.

Det kan låta som en sammanfattning av siffror, men Interceptors till synes originala utgångspunkt har inte avskräckt publiken: filmen har registrerat mer än 35 miljoner timmars visning sedan den släpptes den 26 maj, mer än dubbelt så mycket som ackumulerats av sekunden mest populär. film på Netflix, A Perfect Pairing, under samma period.

Uppgifterna kommer från Netflix själv, som har publicerat veckovisa prestationssiffror (öppnas i en ny flik) för sina filmer och serier sedan november 2021. Rangordning av titlar efter veckotimmar, det vill säga det totala antalet timmar som prenumeranter tittar på världen över. varje titel mellan måndag och söndag föregående vecka – streamern delar regelbundet fyra separata listor; två för filmer (engelska och icke-engelska) och två för TV-program (engelska och icke-engelska).

Trots sin starka digitala prestanda gick Interceptor inte bra med kritiker eller publik efter visning. Filmen har för närvarande ett lågt betyg på 44 % från kritiker på webbplatsen Rotten Tomatoes (öppnas i en ny flik), vilket intygar att den är ruttet baserat på 32 officiella recensioner och ett ännu lägre publikresultat. katastrofala 25 %.

(* 1 *)

Elsa Pataky spelar en nonsens arméofficer i Interceptor (Bildkredit: Netflix)

"Det är Die Hard i Stilla havet med nästan varje actionfilmskliché du kan tänka dig", skrev Digital Spys Ian Sandwell i sin tvåstjärniga recension (öppnas i en ny flik) av filmen, medan News .com (öppnar i ny flik) Wenlei Ma kallade Interceptor "en fruktansvärd, hemsk, inte bra, mycket dålig film." Åh.

Mottagandet var inte alls dåligt, öga. Film School Rejects (öppnas i en ny flik) Aurora Amidon sa till exempel att "det finns vissa delar av Interceptor som är roliga att titta på, och de som letar efter snabb, ofarlig action kan göra mycket värre. På samma sätt valde Benjamin Lee från The Guardian (öppnas i en ny flik) "korta nuggets of substans" i den 90 minuter långa filmen.

Analys: En ny Netflix-trend

Uppenbarligen kommer Interceptor inte att ta hem Oscarsgalan nästa år, men dess framgång stödjer en intressant Netflix-trend på senare tid.

Trots Stranger Things och Bridgerton har många av streamerns senaste vinster kommit från kritiska filmer och TV-program. Take 365 Days: This Day, till exempel, som för en kort stund blev den mest populära filmen på Netflix trots ett 0%-betyg på Rotten Tomatoes. Eller Anatomy of a Scandal, som steg till toppen av plattformens mest sedda lista, trots dess till stor del negativa kritiska mottagande.

Naturligtvis är det inget fel med att mellanproduktioner trotsar sina belackare för att samla en imponerande publik; i vissa fall njöt publiken helt enkelt av filmerna och tv-programmen i fråga mer än vad kritikerna gjorde. Men Netflix har nyligen fått en oroande vana att hålla tillbaka riktigt intressanta originalprojekt som har gjort mycket bättre kritiskt.

Tänk på The Baby-Sitters Club, ett universellt älskat komedi-drama som konsekvent åtnjuter 100 % betyg på Rotten Tomatoes (öppnas i en ny flik). Trots sin popularitet avbröts serien av Netflix efter bara två säsonger. Sedan finns det sci-fi-eposet Another Life, Mindy Kalings manuskomedi Never Have I Ever, den trippy psykologiska thrillern Sense8 och The OA tillsammans med Stranger Things, alla på burk före sin tid.

Med tanke på dess kamp för att behålla prenumeranter de senaste månaderna behöver Netflix en kortsiktig hit, och produktioner som Interceptor verkar erbjuda stunder av lättnad. Men vi kan inte låta bli att känna att dessa popcornfilmer kommer på bekostnad av mer genomtänkta filmer och tv-program.