Den nya actionfilmen Interceptor har toppat Netflix globala ranking för att bli den mest sedda filmen på plattformen just nu.

Samproducerad av Marvel filmstjärna Chris Hemsworth, filmen följer en egensinnig arméofficer (spelad av den verkliga fruen till Thors skådespelare, Elsa Pataky) som befinner sig i positionen som den sista försvarslinjen mot den onda planen av en soldat blev kriminell. ta kontroll över en avlägsen kärnvapenbas.

Det kan låta som en sammanfattning av siffror, men Interceptors till synes originala utgångspunkt har inte avskräckt publiken: filmen har registrerat mer än 35 miljoner timmars visning sedan den släpptes den 26 maj, mer än dubbelt så mycket som ackumulerats av sekunden mest populär. film på Netflix, A Perfect Pairing, under samma period.

Uppgifterna kommer från Netflix själv, som har publicerat veckovisa prestationssiffror (öppnas i en ny flik) för sina filmer och serier sedan november 2021. Rangordning av titlar efter veckotimmar, det vill säga det totala antalet timmar som prenumeranter tittar på världen över. varje titel mellan måndag och söndag föregående vecka – streamern delar regelbundet fyra separata listor; två för filmer (engelska och icke-engelska) och två för TV-program (engelska och icke-engelska).

Trots sin starka digitala prestanda gick Interceptor inte bra med kritiker eller publik efter visning. Filmen har för närvarande ett lågt betyg på 44 % från kritiker på webbplatsen Rotten Tomatoes (öppnas i en ny flik), vilket intygar att den är ruttet baserat på 32 officiella recensioner och ett ännu lägre publikresultat. katastrofala 25 %.

(* 1 *)

Elsa Pataky spelar en nonsens arméofficer i Interceptor (Bildkredit: Netflix)

"Det är Die Hard i Stilla havet med nästan varje actionfilmskliché du kan tänka dig", skrev Digital Spys Ian Sandwell i sin tvåstjärniga recension (öppnas i en ny flik) av filmen, medan News .com (öppnar i ny flik) Wenlei Ma kallade Interceptor "en fruktansvärd, hemsk, inte bra, mycket dålig film." Åh.

El recibimiento no estuvo nada mal. Rechazos de la escuela de cine (se abre en una nueva pestaña) Aurora Amidon, por ejemplo, dijo que “hay algunas partes de Interceptor que son divertidas de ver, y aquellos que buscan una acción rápida e inofensiva pueden hacerlo mucho peor. De manera similar, Benjamin Lee de The Guardian (se abre en una pestaña nueva) seleccionó «pepitas breves de sustancia» en la película de 90 minutos.

Analys: En ny Netflix-trend

Uppenbarligen kommer Interceptor inte att ta hem Oscarsgalan nästa år, men dess framgång stödjer en intressant Netflix-trend på senare tid.

Trots Stranger Things och Bridgerton har många av streamerns senaste vinster kommit från kritiska filmer och TV-program. Take 365 Days: This Day, till exempel, som för en kort stund blev den mest populära filmen på Netflix trots ett 0%-betyg på Rotten Tomatoes. Eller Anatomy of a Scandal, som steg till toppen av plattformens mest sedda lista, trots dess till stor del negativa kritiska mottagande.

Naturligtvis är det inget fel med att mellanproduktioner trotsar sina belackare för att samla en imponerande publik; i vissa fall njöt publiken helt enkelt av filmerna och tv-programmen i fråga mer än vad kritikerna gjorde. Men Netflix har nyligen fått en oroande vana att hålla tillbaka riktigt intressanta originalprojekt som har gjort mycket bättre kritiskt.

Considere The Baby-Sitters Club, una comedia dramática amada universalmente que constantemente disfruta de una calificación de revisión del 100% en Rotten Tomatoes (se abre en una nueva pestaña). A pesar de su popularidad, la serie fue cancelada por Netflix después de solo dos temporadas. Luego está la epopeya de ciencia ficción Another Life, la comedia con guión Never Have I Ever de Mindy Kaling, el trippy thriller psicológico Sense8 y The OA adyacente a Stranger Things, todo enlatado antes de su tiempo.

Med tanke på dess kamp för att behålla prenumeranter de senaste månaderna behöver Netflix en kortsiktig hit, och produktioner som Interceptor verkar erbjuda stunder av lättnad. Men vi kan inte låta bli att känna att dessa popcornfilmer kommer på bekostnad av mer genomtänkta filmer och tv-program.