Titta på månen.

Super Mario Odyssey visar en tydlig förståelse för vad som får Mario att ticka och är head to head bland sina uppskattade föregångare. Det överraskar dig inte bara med kvick mekanik, som det finns gott om, utan också med expertislipad nivådesign och stunder av engagerande anda. Den är bekväm med det absurda och använder den attityden för att övervinna begränsningarna i sin annars enkla struktur och få dig att le varje gång.

Odyssey är framför allt förfinad. Den presenterar på ett överdådigt sätt nya världar att utforska, och växlar sömlöst från en fängslande motståndare och en unik spelidé till en annan. Hans sammanställning av öppna planetriken är varierad och omfattande, ibland starkt inspirerad av Super Mario 3. Även om det inte nödvändigtvis är ett banbrytande spel som dess förfader, som omdefinierade förhoppningarna om XNUMXD-spel normalt, överträffar Odyssey det varje steg på vägen. Dess miljöer är de största och definitivt de mest intressanta som någonsin setts i ett Mario-spel. Vänta tills du får en glimt av Bowsers utstuderade fästning. Allt extra utrymme är gratis, medan de tjocka layouterna av utmaningar och belöningar rättfärdigar varje byggnad och landmassa du stöter på.

• De trettiotre mest efterlängtade datorspelen för tvåtusentjugotvå och längre
  • De mest förbannade vapnen från en vapenspecialist 2021
  • De största Nintendo Switch-spelen som nått XNUMX och mer
  • De största PS-spelen kommer 2022
  • De bästa liveservicespelen 2021
  • 16 bästa Zelda Breath of the Wild-fel 2021
  • Utrustning: Vapenspecialist undersöker olika genrer av hagelgevär
  • Vapenspecialistens FAVORITA vapen 2021
  • De bästa speltrailrarna 2021

• Det börjar på:
    • Det slutar på:

• Rapportera ett problem Tyvärr, men du kan inte komma åt detta innehåll. Ange ditt födelsedatum för att se detta

Spelas nu: Super Mario Odyssey Video Review

Ditt uppdrag att rädda prinsessan Peach från Bowser, som verkligen tar en överraskande vändning att förändras, är i slutändan sökandet efter Power Moons. Detta är Odyssey-versionen av seriens stjärnsamlarföremål, som ges för stora och små prestationer. Att skaffa en måne kan vara tilltalande för dina plattformsfärdigheter, men det kan också innebära ovanliga aktiviteter som att svara på frågor från en fängslande och enkel sfinx, eller utforska din omgivning efter begravda skatter med en älskad valp (som också går för att spela tag). du vet tricket). Från bossstrider till att kasta hatten mot en viss arkitektur, du kan lätt snubbla över nymånar, till och med fyrtio timmar, så länge du ser till att ständigt ändra ditt perspektiv på planeten och engagera dig i nya möjligheter när de dyker upp. .

Cappy, Marios nya sidekick, guidar dig genom allt: en levande hatt som kan ta sig an andra varelsers psyke och ge dig kontroll. Cappy nöjer sig med att sitta ovanpå Marios huvud, men när du ser en annan hattlös karaktär, vän eller motståndare kan du helt enkelt kasta honom över deras huvuden för att ta kontroll över deras kropp och ta fram deras unika förmågor. Urvalet av femtiotvå… fångbara… saker sträcker sig från ödmjuka Goomba-morrande och flygande Bullet Bills till oväntade hits som en julgran eller en gigantisk neonköttbricka. Skrik efter Påskön-inspirerade skulpturer med rosa nyanser för att avslöja dolda plattformar.

De tillfällen som ägs av andra är inte bara en enkel källa till skratt, utan går också hand i hand med Odysseys ständigt närvarande utmaningar. Anmärkningsvärda aspekter inkluderar en larvs förmåga att sträcka sig runt kurvor som ett dragspel, och den massiva Pokio-fågelnäbben, som kan sättas fast på väggar och användas för att kasta dig in på ganska svåråtkomliga platser. I allmänhet finns det alltid och under alla omständigheter något i sikte som du kan ha och ett sätt att utnyttja dess funktioner. Det finns också massor av ovanliga stationära pjäser att se fram emot, som en T-Rex eller tanken du kontrollerar i New Donk City. Dessa belyser hur fantastiska Cappys förmågor är i ett Mario-spel, och hur Odyssey inte vill att du bara ska arbeta för dina månar, utan njuta av processen från början.

De tillfällen som ägs av andra är inte bara en enkel källa till skratt, utan går också hand i hand med Odysseys ständigt närvarande utmaningar.

Cappys nytta sträcker sig bortom hans förmåga att kontrollera sinnet: han kan kastas som en bumerang för att samla mynt eller användas som en språngbräda för att utöka räckvidden för dina hopp. Vissa av hans förmågor kan aktiveras via rörelsekontroller eller knapptryckningar, men de få som kräver att du flyttar Overseer på något sätt är besvärliga att hantera när du spelar i perfekt handhållet läge. Detta är ett fel, om än en liten sådan, eftersom inget kritiskt mål kräver komplex manipulation av Cappys bana.

Eventuellt kommer också en andra spelare att gå med och kontrollera Cappy som en fullfjädrad fristående karaktär som kan samla mynt, ta ner små motståndare och ha mål på avstånd medan Mario gör detsamma. Eftersom 2 spelare måste dela en enda kamera är det inte nödvändigtvis ett bra sätt att ta sig förbi ganska svåra mål, men det kan vara en enorm källa till roligt.

Generellt sett är Cappys trick enkla att använda men ganska svåra att bemästra, liksom Marios olika snurr, gränser och hopp. När den används i harmoni, skapar Marios medfödda atleticism och stöd från Cappy en komplex och effektiv crossover. Tillsammans med spelets typiskt sällsynta uppgifter och varje motståndare och gripbart föremål, blir Odyssey snabbt ett enkelt spel att beundra.

En av de mest intressanta aspekterna av Odyssey är dess sömlösa integrering av 2-bitars gameplay av Super Mario Bros. Och eftersom dessa sektioner är XNUMXD, är det sannolikt, i ett spel fullt av galen logik, att de inträffar på ytan av platser, som botten av sjöar och på sidorna av skyskrapor. Trots den skarpa skillnaden i presentation passar retroutmaningarna smart inte bara in i de utrymmen du utforskar, utan också i det övergripande flödet av spelet. Det är också grunden för en av de mest utarbetade och spännande scenerna i spelet, speciellt om du är ett Mario-fan.

När du väl har "slutfört" det primära uppdraget, och samlat runt tjugo procent av spelets åttahundra plusmånar, är boosten för nya outfits en bonus med tanke på hur många oupptäckta tillfällen som väntar dig.

Även om han inte längre använder olika kläder för att ändra Marios beteende (såvida du inte räknar hans kroppar som kläder), kan han klä ut sig för skojs skull genom att blanda och matcha ett omfattande urval av hattar och kläder. Kostymer från Marios förflutna. Du kan hitta kostymer inspirerade av spel som Mario Paint, NES Open Tournament Golf och Yoshi's Cookie. Det finns också ett flertal stilar från den verkliga planeten, som en bomberjacka och snorkelutrustning, igen, bara för att titta på Mario cosplay. Det finns bara en handfull tillfällen att använda en förklädnad till din fördel, vanligtvis för att få tillgång till ett låst rum för att enkelt ta månen, men det minskar inte dess ovärderliga bidrag till att få dig att känna dig som hemma. På lång sikt, om än i ytliga termer.

Varje kungarike erbjuder tillgång till 2 butiker där du kan köpa nya trådar. En tar sällsynta mynt som finns i ett begränsat utbud i varje värld (en annan dold samlarobjekt att leta efter) och en annan tar generiska mynt som finns under hela spelet. General Store låser upp kostymer att köpa baserat på dem. Antalet månar du har samlat på dig, även om många av dem också kan låsas upp direkt om du har rätt Amiibo. När du har "slutfört" det primära uppdraget, och samlat runt tjugo procent av spelets åttahundra plusmånar, är boosten för nya kläder en bonus med tanke på hur många oupptäckta tillfällen som väntar dig, men de kan hålla dig på toppen av det stora spelet önskan.

Eftersom det sista spelet sätter höga mål för att samla in månar, är det intressant att se lanthandeln börja sälja obegränsade mängder månar för hundra mynt per pop; åtminstone att förvärva månar tar inte bort dem från planeten, vilket lämnar var och en av utmaningarna intakta. Det kan hjälpa till att påskynda processen med att samla in hundratals och hundratals nymånar, eller få en eller två fler än du behöver för att låsa upp en ny kostym, men att lita på det är varken effektivt eller tillrådligt. I bästa fall är det användbart i ett nafs, men det riskerar också att underminera Odysseys design på hög nivå. I slutändan är det dock ganska svårt att bli uttråkad till en början, eftersom ett betydande antal nya månar och dolda nivåer öppnar sig i varje rike efter...

Hur man laddar ner super mario odyssey

Super Lopez
    Super Lopez